Opdracht

Laat in een animatie zien aan studenten hoe het zenuwstelsel werkt bij basisschoolleerlingen als ze handelingen verrichten die plaatsvinden bij de les lichamelijke opvoeding.

Verhaallijn

Begin

We zien het hoofdpersonage, hij is aan het hardlopen. Tijdens het hardlopen zien we hoe hij geur en smaak en geluid waarneemt met zijn zintuigen. Bijvoorbeeld door een vieze lucht van buiten (weilanden/vieze vuilnisbakken/geur van zweet) de smaak van een energiedrankje of van een verse appel en het geluid van zijn ipod of een toeterende auto, omdat hij niet uitkijkt. Het filmpje laat vervolgens zien welke delen van het lichaam worden ingeschakeld bij het waarnemen van deze elementen en welke baan de prikkels afleggen voordat we daadwerkelijk waarnemen met onze zintuigen. We vertellen in het kort waar zintuigen uit bestaan en hoe we reageren als we in aanraking komen met een dergelijke stimulus.

Een professor verteld vervolgens hoe het zenuwstelsel is opgebouwd en weg die een prikkel aflegt voordat we kunnen waarnemen. Hij laat aan de hand van een schoolbord met daarop een foto van het lichaam zien wat er gebeurt en hoe prikkels plaatsvinden in de hersenen (iets met neuronen misschien, die zijn ook leuk te animeren)

Midden

Vervolgens zien we het hoofdpersonage weer verder gaan met rennen, maar na een paar meter valt hij en bezeert zich aan de stoeprand. Bij dit zintuig gebeurt er iets anders dan bij de voorgaande situatie. Er wordt een noodsignaal doorgegeven aan de hersenen waardoor we pijn sneller waarnemen dan bijvoorbeeld ruiken of proeven. We laten zien wat er anders gaat dan bij de eerste situatie. Welke weg leggen de prikkels af en wat gebeurt er waardoor we pijn sneller voelen. Ergens in het lichaam zit een shortcut waardoor we de prikkel sneller binnen krijgen. De prikkel legt de weg naar de hersenen wel af, maar we voelen de pijn al eerder. We laten het centrale zenuwstelsel ziek, de ruggengraat en daarmee wat er gebeurt bij pijn.

De professor laat zien hoeveel tijd het kost en welke delen van het lichaam worden gebruikt.

Eind

Over het einde ben ik nog niet helemaal uit. Eindigen met een grap of niet?

 

Filmpje van totaal 1 a 2 minuten

Bij het waarnemen van zijn zintuigen is het leuk om extra overdrijving te gebruiken, zoals we in de les hebben gezien. De vooractie en de reactie die volgt.